Ik leef nog! - Reisverslag uit Thika Valley, Kenia van Charlotte Geluk - WaarBenJij.nu Ik leef nog! - Reisverslag uit Thika Valley, Kenia van Charlotte Geluk - WaarBenJij.nu

Ik leef nog!

Door: Charlotte

Blijf op de hoogte en volg Charlotte

19 Maart 2013 | Kenia, Thika Valley

Het regenseizoen is begonnen hoor! Soms ‘s nachts een hevige stortbui, maar gelukkig merk ik daar niks van, alleen dat er wat plassen op de weg liggen. De temperatuur is nog steeds rond de 30 graden, met een heerlijk zonnetje, echt genieten. Nu zijn er soms wel wat meer wolken, maar dat klaart in de middag wel weer op. Inmiddels alweer 2,5 week voorbij. De dagen gaan snel voorbij. Al hoewel de “politieke week”, me wel wat te lang duurde! De verkiezingen zijn voorbij, geen burgeroorlog, de druk is weg, de mensen zijn weer zichzelf en alles gaat gewoon weer zoals normaal. Gelukkig, want een week lang verplicht “thuis” zitten is niet fijn. De uitslagen van de verkiezingen zouden eigenlijk dinsdag avond komen, maar met de Keniaanse cultuur is dat zaterdag geworden, pole pole (langzaam aan dus). Anneloes en ik werden dan ook zaterdagochtend om 6uur ons bedje uit getrommeld, schreeuwend, omdat eindelijk bekend was wie de nieuwe president was. De uitslag was rond 3 uur ’s nachts bekend en het schijnt dus zo te zijn dat mensen op de straten aan het dansen en zingen waren, maar daar heb ik niks van gemerkt! Dat terzijde ben ik erg blij dat alles veilig is. In de politieke week veel thuis geweest en met de kids gespeeld, in het huishouden geholpen en meegeholpen met koken. Negen dagen lang continue met de kinderen in de weer, vermoeiend al zeg ik het zelf. Zelf was ik blij toen de kids weer naar school konden en ik mijn programma weer kon doen. Op woensdag heb ik de kinderen meegenomen naar het zwembad en leuk dat ze het vonden. Het was wel even lekker om het huis uit te gaan. Voor sommige was het zelf de eerste keer. Niemand kon trouwens dan ook echt zwemmen, dat was grappig om te zien. Donderdag was ik met een huismoeder naar “the town” geweest en even wat patatjes gegeten en wat boodschapjes gedaan. Vrijdag kwam Anneloes een nachtje het weeshuis onveilig maken. We hebben veel gekletst, film gekeken, nog meer gekletst, koekjes gegeten en met de kids gespeeld. Zaterdag was Anneloes er nog en verder met de kids gespeeld. Op zondag ben ik voor het eerst naar een engelse kerk geweest, 1,5 uur dansen, nou ik heb mijn work out ook weer gehad! In totaal duurde het 3 uur. Het is fijn dat je alles kan volgen inplaats van een Swahali dienst. Na de kerk ben ik voor de kids poppenkast gaan spelen, leuk dat ze het vonden! Daarna wouden natuurlijk alle kids zelf ook eventjes een verhaaltje doen met de poppen!

Maandag begon eindelijk weer mijn eigen programma. Ik ben begonnen bij AFCIC, straat hulp werk. Wat was het heerlijk om alle boys weer te zien en wat waren ze blij om mij weer te zien. Helaas zijn er nog maar van de 21 jongens, 10 over! Er zijn dus 11 jongens weer terug naar de straat gegaan. Toen ik dus in de stad liep, zag ik die jongens weer, dat shockte me wel even. Door kamp heb ik echt een band met ze gekregen. Ik begrijp echt dat het moeilijk voor ze is om zo’n grote stap te nemen om weer een normaal leven op te pakken. Natuurlijk speelt de drugs ook een grote rol. De jongens zagen er echt slecht uit. Veel hadden weer gevochten en zaten onder de schrammen en blauwe plekken. Verder waren ze erg vies. Het is wel heerlijk om met de andere jongens te werken bij AFCIC en ben echt trots op ze! We doen veel praktijk, gesprekken, farming, spelletjes, voetbal, sporten en life skills met ze. In het project hebben we nu 16 boys, met wat nieuwe boys erbij. Dinsdag en woensdag heb ik ook bij AFCIC gewerkt. Verder heb ik dinsdag met Anneloes en Theresa nog de grootste slum van Thika bezocht. Het shockte me niet echt, omdat ik al veel gewend ben. Het is wel goed om te zien, waar mensen leven en wat voor projecten ze daar hebben. Na de slum heb ik weer eventjes lekker bij gekletst en geluncht met Anneloes. Ik doe trouwens nu ook aan een nieuwe sport… Karate! Wat een lacher eh?! Maar een hele goede work out! Ik ben woensdag voor het eerst ermee begonnen. Daarnaast loop ik nog wel eens een rondje hard. Donderdag heb ik geluncht met Anneloes, een “overheerlijke” hamburger naar binnen gewerkt, (dit tussen haakjes, want ik ben er een dag goed ziek van geweest) daarna boodschapjes gedaan en ben ik lekker eventjes achter het internet gedoken. Daarna dus de halve dag in mijn ziek in mijn bed gelegen. Vrijdag weer helemaal fit en heb ik in het weeshuis geholpen en ben daarna met Anneloes naar Nairobi vetrokken. We sliepen ’s avonds in het vrijwilligershuis. Zaterdag ochtend zijn we naar giraffenpark geweest. Hier kon je de giraffen aaien en te eten geven! Heel lief. Daarna zijn we naar Anneloes haar oom gegaan en hebben we een hapje gegeten in een luxe shopping hall. Na een heerlijke dag terug gekeerd naar het vrijwilligershuis, dat was erg gezellig. ’S Ochtends vroeg op want we gingen een dagje naar Hells Gate. Hier kan je mountainbikend dieren spotten. In totaal 20 km gemountainbiked en wat bergen beklommen en tussen de rotsen gelopen. Ondertussen zebra’s, antilopen, buffels en giraffen gespot. Het was een hele mooie plek en dag! Na de dag wel helemaal gesloopt. Uiteindelijk weer terug naar Thika gegaan. Anneloes en ik hebben daar een nacht doorgebracht in het vrijwilligershuis . De volgende dag weer een dagje gewerkt bij AFCIC en daarna de kids eindelijk weer gezien! ’s Avonds weer een goede work out karate achter de rug. Vandaag ben ik met Anneloes naar de 2 na grootste slum van Afrika geweest in Nairobi, Kibera. Hier hebben we meegeholpen en betaald in een voedselproject. Het was erg groots, vies, maar goed om te zien hoe de mensen daar leven. We hebben veel verschillende projecten gezien en eten aan verschillende families gegeven. Het was mooi om te doen en te zien.

Natuurlijk al lang gewend aan het eten hier, maar ik moet wel zeggen dat het allemaal wat minder gaat smaken, dus maak nu ook lekker wat pasta’s voor mezelf. Het is namelijk altijd hetzelfde, maïs en bonen, bonen en rijst, bonen en aardappels, groenten en een klomp deeg en ga zo maar door. Daarom trakteer ik me zelf weleens op een lekker patatje in de stad. Het is leuk om van jullie te horen, bedankt voor alle reactie’s!

  • 19 Maart 2013 - 14:44

    :

    Hee Charlotte (ll),

    Wat ontzettend mooi verhaal weer! Echt, zo gaaf om te lezen! Fijn dat je het zo goed naar je zin hebt! Volgens mij doe jij ervaringen op.. Het straathulp werk enz, volgens mij moet dat geweldig zijn als jeugd zorger!

    Maar wat doe je ook leuke activiteiten allemaal, zoals safari, giraffen kijken en het sporten natuurlijk! Haha, karate! Past precies bij je, tijdens de lessen zelfverdediging op school lukte het je al aardig ;) hahaha

    Echt, ga genieten van alle tijd die je daar nog hebt! En wanneer je in NL bent, gaan we zo snel mogelijk afspreken! Terrasjes, alles! En ik wil natuurlijk alle foto's zien!

    Loves (l) xxxx

  • 19 Maart 2013 - 14:56

    Charlotte:

    Lieve Alinda,

    Haha, moet wel zeggen dat karate wel even wat anders is. Al die bewegingen, ze lachten me de eerste keer uit haha! Maar ik ben een snelle leerling, zeggen ze hah! Inderdaad maak ik veel mee! Ben ik ook heel blij mee en een goede plek voor een jeugdzorger.

    Dat gaat helemaal goed komen, nu al zin in! Leuk! Ik geniet van elke minuut! Thanx voor je berichtje!

  • 19 Maart 2013 - 16:49

    Benthe:

    Hee Charlotte!

    Super geschreven weer, mooi hoe je steeds meer je plekje vindt!
    Maarrrree work out?? Dat heb jij echt niet nodig hoor!
    Wel lekker even wat voor jezelf, is ook belangrijk om te doen hoor ;-)
    Ik kijk uit naar je volgende ervaringen!!!

    Heel veel succes nog en je doet super goed werk meis!

    Liefs!

  • 30 Maart 2013 - 16:20

    Charlotte:

    Lief Benthe! Dankje voor je leuke berichtje! Haha, ja heerlijk zo karate doen, lekker eventjes je eigen ding! Komt er dinsdag aan! Bedankt, komt helemaal goed! Vind hier zo leuk! Gaat veel ste snel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Thika Valley

Charlotte

Actief sinds 31 Jan. 2013
Verslag gelezen: 681
Totaal aantal bezoekers 15501

Voorgaande reizen:

14 Juli 2014 - 25 Augustus 2014

Thailand

05 Februari 2013 - 17 Juni 2013

Holland VS. Kenia

Landen bezocht: