De tijd vliegt voorbij - Reisverslag uit Nunspeet, Nederland van Charlotte Geluk - WaarBenJij.nu De tijd vliegt voorbij - Reisverslag uit Nunspeet, Nederland van Charlotte Geluk - WaarBenJij.nu

De tijd vliegt voorbij

Blijf op de hoogte en volg Charlotte

04 Maart 2013 | Nederland, Nunspeet

De tijd vliegt voorbij, ik zit hier inmiddels alweer een maand. Deze week weer veel meegemaakt en net terug van een erg mooie Safari. Maandag had ik een lekker dagje bij huis, alles wassen met de hand en de huismoeders helpen. Daarna nog even lekker bij het internetcafé geweest. Dinsdag was ik met Anneloes naar een luxe zwembad geweest, dat was echt heerlijk. Even een dagje luxe en toch even lekker het vakantie gevoel hebben. Er waren dan ook alleen maar “witte” mensen. De dag begon bewolkt, maar gelukkig klaarde het al snel op. Na het zwemmen hebben we heerlijk wat Hollandse patat gegeten in Thika. Daarna ben ik nog even snel achter het internet gedoken en terug naar de kids gegaan.

Woensdag moest ik erom 5 uur al uit, want ja ik ging op Safari! Het was erg druk onderweg, dus ik was te laat bij de Safari. Gelukkig kon ik ergens anders de mensen ontmoeten en is het allemaal goed gekomen. Ik ging met 5 andere vrouwelijke vrijwilligers overal vandaan op Safari. Was erg gezellig. Onderweg veel gekletst. De reis duurde wel echt lang. Onderweg veel mooie uitzichten gezien. Toen we dichterbij Masai Mara kwamen werden de wegen steeds slechter en slechter; hobbelig en bobbelig. Om 3uur gingen we in een veilig gedeelte van Masai Mara picknicken. Na een maand lang geen vlees gegeten, eindelijk weer vlees gegeten! En ja, ik had mezelf ook beloond met wat snacks; muffins en chips, na een maand lang geen van dit allen te hebben gegeten. Na een maand lekker bonen, wortels, sla, mais, aardappels, brood met jam of pindakaas, klompen deeg of rijst te hebben gegeten, smaakte me dit allemaal wel erg goed! We begonnen de dag met een korte Safari, van 3 uur. We hadden hier de eerste dieren gespot: cheeta’s, leeuwen, een neushoorn en gazelles. ’S Avonds waren we om negen uur aangekomen op de kamp plaats. Wat een mooie plek zeg! De tenten waren ingebouwd met bedden en een badkamer. Snel lekker wat avond eten op en slapen maar.

De volgende morgen begonnen we de morgen al vroeg met de Safari, om 8 uur zaten we alweer in “de jeep”. Heerlijk om zo boven de wagen te hangen en dan te genieten van de natuur, zon en de wind. Deze dag hebben we de big seven gespot, wat niet vaak gebeurd, ben er ook erg blij mee. Deze dieren hebben we vandaag gespot: olifanten, giraffen, antilopen, buffels, leeuwen, baby leeuwtjes, apen, krokodillen, heijna’s, nijlpaarden, luipaard, verschillende vogels en nog wel wat meer soorten dieren. De foto’s volgen nog op mijn facebook. Het was erg mooi om de zon op te zien komen en weer onder te zien gaan. ’S Avonds lekker met z’n allen bij het kampvuur gezeten en het laat gemaakt. Onze gids had mooie verhalen over de mensen die in de Masai Mara wonen.

De volgende dag maakte we een “game ride”, om 6uur vetrokken we tot half negen, heel mooi met de op komende zon! Daarna gingen we lekker ontbijten en vetrokken we naar een echt Masai Mara dorpje. We werden ontvangen door alle mannen van het dorpje en deden een welkomst dans/zang voor ons, echt hilarisch om te zien. Heb ook nog wat filmpjes ervan gemaakt. Daarna mochten we een bezoekje brengen in van de huizen van poep. De hele grond waar hun op leven is van koeien poep, daardoor zijn er erg veel vliegen. De Masai Mara mensen zitten dan ook helemaal onder de vliegen, echt vies. Daarnaast wouden ze dan ook graag al hun zelfgemaakte sieraden aan hun ons verkopen. Komt er een oude oma naar me toe pakt haar oorbellen uit haar oor en vraagt wil je deze kopen: “uhh.. nee dank je.” Haha te grappig! Verder hebben veel mensen brand plekken, tanden uit hun mond en grote oorlellen, dit is mooi en geeft aan dat je sterk bent. Ook 2 van mijn vrijwilligers wouden deze brandplekken, “tattoo”. Hier nog een beetje een kort verhaaltje over hoe de mensen hier leven: de ouders beslissen of je naar school gaat en met wie de zoon trouwt. Als je naar school gaat krijg je geen grote oorlellen en anders wel, dit is op school niet toegestaan. Op 17 jarige leeftijd moeten de jongens naar de jungle voor 5 jaar. Na 5 jaar moeten ze met een leeuw terugkomen en laten zien dat ze sterk genoeg zijn. Daarna word de zoon uitgehuwd door een vrouw. De vrouw word ontvoerd door zijn vrienden en weet van niks. Ook word er een bruidsschat voor haar betaald een aantal koeien, kippen enz. Als de vrouw aangekomen is hebben ze samen de “eerste nacht” op wit linnen. De mensen dansen en zingen de hele nacht om het huis, dit is het huwelijk. Daarna moeten ze laten zien dat er op het witte linnen bloed zit, dat ze nog maagd is (dit hoeft niet altijd te gebeuren, ook al ben je wel maagd). Is dit niet zo, is ze in hun ogen ook geen maagd, dus moet ze met de oudste man trouwen van het dorp of moet weer terug naar haar eigen huis, de ouders kijken met afgunst naar haar. De mannen in een dorp hebben allemaal meerdere vrouwen een stuk of zes. Het maakt niet uit hoeveel je er hebt. Elke vrouw heeft haar eigen huisje. Elke avond kiezen de mannen waar ze willen slapen, dan doen ze de speer voor het huis waar ze gaan slapen, zodat je weet waar de man slaapt. Als vrienden langs komen mogen ze ook met zijn vrouwen slapen en zetten dus ook hun speer voor het huis. De vrouwen hebben dus allemaal erg veel kinderen en van wie de vader is weet alleen de vrouw zelf of ook niet. Zo, dat is een beetje het verhaal over de Masai Mara mensen! Echt bizar he? De vrouwen kennen daar echt geen rechten en ze kennen daar ook geen liefde.

Vrijdag kwam ik om 7 uur aan in Nairobi. Ik kreeg een slaapplek aangeboden bij het vrijwilligershuis in Nairobi, omdat het niet veilig was om ’s avonds terug te reizen. Hier sliepen een stuk of 11 vrijwilligers, echt overal vandaan. Erg leuk om hun te leren kennen. ’S Avonds zijn we naar een Pub geweest en daarna naar een club. Dit deden we met beveiliging/ taxi chauffeur. Het uitgaan is eigenlijk hetzelfde als in NL, alleen dan wat oudere nummers en wat meer “chocolat people”. Het was echt super om met de vrijwilligers uit te gaan. Er was ook een chinees en die ging helemaal los op het nummer “gnam gnam style”, wat heb ik gelachen. De volgende dag met 3 vrijwilligers nog naar de stad geweest. Daar heb ik ook mijn haar laten knippen, waar veel “witte” mensen hun haar laten knippen. Ik dacht ow, hij weet vast wel hoe hij mijn haar moet knippen, want hij is mijn haar gewend. Kom ik terug met een kapsel van de ene kant 2/3 cm langer dan de andere kant, wat hebben ze erom gelachen. Ik ging natuurlijk weer terug en hij heeft het weer goed gemaakt. Eindelijk aangekomen in het weeshuis. Er waren bezoekers en die hadden een leuk programma met de kids: dance battles, presentaties, spelletjes en wat gezichtstekeningen. Bij de dance battles moest ik natuurlijk ook mee doen tegen de “volwassen vrouwen”, ze durfden na mijn moves niet meer te dansen, haha! Zaterdag avond helemaal kapot van de drukke dagen, want je hebt een ritme van elke dag 7 uur wakker, ook na het uitgaan. Zondag kwamen er weer bezoekers, spelletjes met de kids gedaan. De bezoekers willen het liefst best friends met me worden, met me op de foto, me nummer en me facebook hebben, want ze willen graag een “blanke” vriend en dat allemaal nadat ze me net kennen, haha. Nadat ook eventjes lekker achter het internet gezeten en geskypt met mams en paps, na 3 weken dat niet kunnen doen! Vandaag is een belangrijke dag hier, de verkiezingsdag! Hopelijk mag het goed gaan, want in 2007 was het uit de hand gelopen in een burger oorlog. Tot nu toe is hier alles nog veilig. Ik denk dat de mensen van de vorige keer hebben geleerd, maar je weet maar nooit. Door deze verkiezing heb ik deze week ook niet zoveel plannen en wacht het allemaal maar even af. Vandaag een lekker dagje spelletjes doen met de kids, want die zijn vandaag vrij!

Het gaat verder goed met me. Zit goed in me vel en heb het hier erg naar me zin. Ik ben gewend aan het ritme en het leven! Ik had natuurlijk ook wel een erg druk programma en dit is ook wel lekker!

Ik vind het erg leuk om van jullie te horen. Ik waardeer jullie berichtjes echt en wil ze ook graag allemaal persoonlijk beantwoorden, soms kost even wat tijd. Kwaheri, doei!

  • 04 Maart 2013 - 12:00

    Yvonne:

    Suuuper char!!! Heeerlijk om te lezen!! Geniet er maar goed van!!

  • 04 Maart 2013 - 16:30

    Rosalie:

    Leuk om te lezen char!! Had je haar wel willen zien,hilarisch!! Enjoy!!!

  • 04 Maart 2013 - 19:05

    :

    Hee lieverd! Waauw, wat gaaf om te horen! Leuk dat je zoveel schrijft :)! En wat maak je veel mee! Geniet er lekker van want de tijd gaat snel. We skypen snel lieve meid. Ik zit nu in 'Government Class'.. boring! Hahah spreek je snel. Dikke knuffel

  • 04 Maart 2013 - 20:12

    Dina Van Doesburg:

    Ook al had ik het meeste al gehoord, toch heerlijk om te lezen!

    Laten we inderdaad hopen dat het geweld na de verkiezingen mee zal valllen t.o.v. 2008.. Afwachten maar.

    Groet voor nu,
    Dina

  • 05 Maart 2013 - 06:46

    Charlotte:

    @dina, ow ik bedoel inderdaad 2008, oeps! haha

    @manon, ja ik maak veel mee en vind het leuk om te delen!:) haha, mooizo! Welke tijden kan je skypen? Want ik heb deze week tot zaterdag internet en daarna is het lastig om te skypen! ;)

    @rosalie en yvonne leuk dat jullie even een berichtje doen, lief (ll)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Nunspeet

Charlotte

Actief sinds 31 Jan. 2013
Verslag gelezen: 580
Totaal aantal bezoekers 15511

Voorgaande reizen:

14 Juli 2014 - 25 Augustus 2014

Thailand

05 Februari 2013 - 17 Juni 2013

Holland VS. Kenia

Landen bezocht: