Houd het dan nooit is op? - Reisverslag uit Thika Valley, Kenia van Charlotte Geluk - WaarBenJij.nu Houd het dan nooit is op? - Reisverslag uit Thika Valley, Kenia van Charlotte Geluk - WaarBenJij.nu

Houd het dan nooit is op?

Door: Charlotte

Blijf op de hoogte en volg Charlotte

03 April 2013 | Kenia, Thika Valley

Sjonge jonge, ik dacht die aandacht van die Kenianen gaat na bijna 2 maanden wel over, maar nee hoor, elke minuut schreeuwen ze verschillende namen naar me om aandacht te krijgen, ze pakken me vast, zeggen me goedemorgen of vragen me ten huwelijk. Houd het dan nooit is op? Ik denk dat ze me zo behandelen tot dat ik weg ga. Ja,witte mensen worden hier als “celebs” behandeld. Al hoe wel dat soms helemaal niet fijn is. Er zijn dan ook maar weinig witte in de stad vier of zo iets, daarom zijn ze het helemaal niet gewend en geven ze je veel aandacht. We worden daarom ook met alle prijzen het liefst afgezet, omdat ze denken dat alle witte mensen rijk zijn. De dagen gaan echt heel snel. Inmiddels alweer 2 maanden in Afrika, bijna op de helft van mij reis.. Ik heb het hier zo naar me zin, geniet van elke minuut. Woensdag en donderdag bij AFCIC gewerkt. We hadden zes nieuwe jongens in de groep gekregen van de straat, die zijn inmiddels na drie dagen, allemaal weer weg gerend. Donderdag hadden de staff van AFCIC een meeting, dus hadden de stagiaires en ik de boys alleen. Toen hebben we allemaal leuke dingen gedaan: stoelendans, dans battles, acrobatiek en gekleurd. ’S Avonds ging ik in het weeshuis lekker door met dansen, eerst met de kleintjes en daarna met de grote, erg gezellig! De volgende dag begon ik de dag met een rondje hardlopen. Die dag heb ik een dagje bij het weeshuis geholpen kleding wassen, eten klaarmaken en schoonmaken. In de middag kwam Anneloes en haar manager bij ons op bezoek. Daarna ben ik met Anneloes mee gegaan naar haar weeshuis, hier heb ik een nachtje geslapen. ’S Middags de kids leren kennen, de buurt verkent en in de avond lekker gesnoept, film gekeken, nog meer gesnoept en gekletst. Na bijna 7 weken geen chocola, eindelijk een stuk chocola op, het smelte op me tong, dat was puur genieten. De volgende dag gingen we de kids schminken en leuk dat ze het vonden! Daarna ging ik weer naar mijn eigen weeshuis. Hier heb ik lekker met de kids gekleurd en daarna stond: GIRLS NIGHT, op de planning! Ik ging met 8 oudere meiden op mijn kamer, nagels lakken en film kijken! Een geslaagde avond. De volgende morgen stond de engelse kerk met Naftali op de planning, 3 uur lang dansen en luisteren. In de middag met de kids van het weeshuis een hut gemaakt en daarin gespeeld. Soms loop ik er nog weleens tegen aan, dat de kids het moeilijk vinden om echt zelf te gaan spelen en uit zich zelf te gaan spelen. Om vier uur stond er een natuurwandeling in de planning met wat vrienden. 2 uur later .. kwamen ze dan uiteindelijk aan (pole pole, langzaam aan dus), een goed voorbeeld van de keniaanse cultuur. Ik raak aan dat soort cultuur dingen dus echt niet gewend. Verder was het wel erg gezellig en ook nog is lekker weer!

De volgende morgen weer een dagje bij AFCIC gewerkt. In de middag wat geluncht met Anneloes en lekker in het park gelegen, onder genot van de warme zon. Na een uur hadden de straatboys ons ook ontdekt en dachten er ook even leuk bij te gaan zitten, met hun drugs in de handen (lijm). Onder invloed van drugs, waren ze niet zo makkelijk weg te krijgen. ’S Avonds weer een goede work out karate achter de rug. De volgende dag ging ik naar een project van AFCIC. Hier leren jongeren van de straat een skill, denk aan: auto’s repareren, kleding en meubels maken. Deze jongeren waren te oud om terug naar school te gaan en leren daarom een skill aan. Na dit project te bekijken ben ik weer terug naar de boys gegaan. Hier heb ik meegedaan met acrobatiek en daarna gaf ik mijn eerste les Arts. Ik was erg benieuwd hoe de boys zonder grenzen gingen reageren, wat ze gingen uithalen.. Ze luisterde in mijn verbazing erg goed naar me en probeerde me niet uit. Ze hebben nu dus respect voor me gekregen. Het was een geslaagde les. Ze moesten hun namen in graffiti letters maken en ze deden allemaal leuk mee! ’s Avonds was ik meegegaan naar de kerk van Juliana, waar ze goede vrijdag vierde. Op woensdag morgen scheen de zon zo lekker, dat ik dacht “mooi een dagje vrij nemen”. Eerst even alles in mijn kamer schoongemaakt en daarna ben ik lekker met Anneloes naar het zwembad gegaan, dat was puur genieten! De zon was echt lekker. Die avond wou ik vroeg naar bed, want ik ging Dina van het vliegveld ophalen, maar dit mislukte helaas, dat werd een latertje. Dina verblijft hiervoor 1,5 week, gezellig een Nederlander om me heen. ’S ochtends gewoon weer vaste ritueel 6/7 uur wakker, dus maar 3 uur slaap gehad. Laat in de morgen was ik weer richting AFCIC geweest en daar heb ik mee geholpen met acrobatiek, dansen en arts. Heb echt weer genoten van de boys, al hoe wel ze soms echt het bloed onder me nagels kunnen halen. We hebben daarnaast in AFCIC nu 2 kleine monsters (Morgan en John) van 5, allebei van de straat, maar ze zijn allebei zo lief. We hebben nu 18 boys, zijn een aantal nieuwe jongens bij gekomen en 2 van kamp die waren weg gerend, zijn weer terug gekomen. Deze 2 jongens hebben een tweede kans gekregen. Na een dagje bij AFCIC, genoten van de kids in het weeshuis. Lekker dansen en twister spelen. Ze gingen wat later naar bed, omdat ze de volgende dag vakantie hadden. De volgende morgen aan mijn computer gesleuteld samen met Morris, want die had het officieel begeven, ik balen. Uiteindelijk kwamen we erachter dat de oplader kapot was, dus kan ik nu tijdelijk die van Juliana lenen. In de middag met de kids gespeeld en meegeholpen in het huishouden. ’S Avonds weer naar karate gegaan, alleen deze keer niet zo serieus meegedaan, wel erg gelachen! De kids waren alleen, dus moest ik ze naar bed brengen, wat een draakjes zijn het soms ook..

De volgende morgen ging ik met Anneloes een dagje naar Bleu Post, dit is een hotel met watervallen en een groot park. Hier hebben we lekker gepicknickt en daarna nog even ons vast coca cola momentje gedaan. Daarna lekker geshopt in Thika Town. ’S Avonds kregen de kids nieuwe kleding van Dina, helemaal leuk! De volgende morgen samen met Dina weer vroeg uit de veren, want er stond weer drie uur kerk op me te wachten. Na de kerk, de kids laten zien hoe we pasen in Nederland vieren. Dina deelde eerst wat cadeautjes uit Nederland uit. Daarna samen met Dina echte eieren en chocolade paaseitjes verstopt, leuk dat ze het vonden. Ze stonden allemaal te popelen om ze te zoeken. Na alles te hebben verzamelt, gingen de kids de echte eieren versieren. Daarna nog eventjes met de kids gespeeld en toen eventjes na twee weken geen internet, achter het internet gedoken, heerlijk! De volgende ochtend werd er tegen me gezegd dat ik in mijn slaap praat, dat doe ik nu zo’n beetje elke nacht zegt Dina. Ik had nu gezegd: “om my goodnes, it stinks!” Haha, we hebben er echt om gelachen! In de morgen met de kids gespeeld en daarna zijn Dina en ik naar een slum gegaan, want hier wou Dina voedselpakketen uitdelen. Het was mooi werk om te doen en de kids in de slum volgde ons in een grote stoet. ’S Avonds weer een goede work out karate achter de rug. De volgende morgen stond: SHOPPEN op de planning. Samen met Anneloes zijn we Nairobi ingedoken en zijn we naar de masai market gegaan. Veel leuke aankopen gedaan. De hele dag was het schitterend weer en opeens sloeg het weer om naar een hevige bui, met ijsklonten zo groot als een ijsklontje. Na onze lunch, moesten we echt nog wel chocolade taart eten, dus hebben we lekker door de ijsklonten bui gerent, wat hebben we gelachen, iedereen verklaarde ons natuurlijk voor gek. Druipnat aangekomen op de bestemming, genoten van ons taartje en daarna op naar huis. De volgende dag eindelijk weer de boys van AFCIC gezien en een dagje daar gewerkt. Helaas zijn de 2 jongens die een 2 de kans kregen weer naar de straat gegaan. De boys komen en gaan en sommige houden het vol om te blijven.

’S Nachts kan het soms echt hevig regenen. In de morgen kan je dan haast niet normaal lopen, want de weg is één en al modder! Gelukkig regent het niet elke avond. Maar ik mag niet klagen, want in Nederland is het nu koud. Hier is het verder echt nog een lekkere temperatuur en in de middag meestal een heerlijk zonnetje! Het eten is wel een beetje saai mais, brood, bonen, rijst, aardappels of spaghetti, elke week hetzelfde liedje. Ik ben blij met deze mooie kans, ik leer veel en geniet volop! Over thuis denk ik eigenlijk niet zoveel na en geen last van “home sick”. Over een paar dagen ga ik met Anneloes er even tussen uit, op naar het strand voor een vakantie! Het is leuk om van jullie te horen, bedankt voor alle reactie’s!

  • 03 April 2013 - 15:18

    Anneloes:

    Jooooo leuk verhaal! Goede timing, hahahaha! Zie mijne;)! Zie je snel!

  • 05 April 2013 - 21:31

    Dina Van Doesburg:

    Wil je weten wat Charlotte verder nog vertelt in haar slaap? Da vrklap↓ik natuurlijk niet:-) Hoewel, voor een mooie donatie voor Shade doe ik veel:-)


  • 07 April 2013 - 22:08

    Henriette Haverkamp:

    Hoi charlotte
    Heel toevallig lees ik je reisverslag, wat ontzettens leuk, ik kan me voorstellen dat je het ontzettend naarje zin hebt:-) geniet er nog maar van, voordat je het weet ben je weer terug innunspeet

  • 15 April 2013 - 19:09

    Manon:

    Hee lieve meid!
    Gaaf blog, leuk geschreven! Wat maak je veel mee en wat is de cultuur daar anders!
    Geniet maar van dat lekkere weer, hier in Custer ligt bijna een meter sneeuw ;)
    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Thika Valley

Charlotte

Actief sinds 31 Jan. 2013
Verslag gelezen: 652
Totaal aantal bezoekers 15509

Voorgaande reizen:

14 Juli 2014 - 25 Augustus 2014

Thailand

05 Februari 2013 - 17 Juni 2013

Holland VS. Kenia

Landen bezocht: